דף הבית  >> 
 >> 

הרשם  |  התחבר


שכיר או עצמאי, זאת השאלה 

מאת    [ 25/02/2014 ]

מילים במאמר: 725   [ נצפה 1943 פעמים ]

שכיר או עצמאי? זאת השאלה

מה עדיף? למצוא עבודה טובה בתחום ההתמחות, ומעסיק שייתן לי שכר סביר תמורת הנאמנות והמקצועיות שלי? או להיות יזם ולהקים עסק עצמאי?
הרבה מאוד אנשים מוצאים את עצמם מתחבטים בשאלה. התשובה היא מן הסתם, תלוי. תלוי באופיו של השואל, תלוי בשאיפות שלו, במצבו הכלכלי, תלוי בהמון דברים. בכול זאת, על-מנת להקל על קבלת החלטה (לפחות לעצמי) כדאי להתעמק במאפיינים השונים, ובהבדלים בין השכיר ליזם, ולנסות להבין טוב יותר מה מניע כל אחד מהם. לפניכם מספר שאלות אותן תוכלו לשאול את עצמכם ולפי התשובות תוכלו להחליט האם להעדיף משרה טובה כשכיר בחברה. או להפוך ליזם ולעסוק בהקמת עסק חדש 


    • אחריות וסמכות – האם תעדיפו אחריות מוגבלת בתחום הידע המקצועי שלכם או אחריות כוללת ויכולת השפעה על כל סביבתכם?
    אחריותו של העובד השכיר מוגבלת לביצוע מיטבי של תפקידו. העובד נישכר ע"י בעל העסק, שמגדיר לו תחום אחריות. כאשר התפקיד מאוזן ישנה הלימה בין הסמכות לקבל החלטות לבין האחריות. ליזם ישנה אחריות בלתי מוגבלת. הוא אחראי ל..הכול!! באחריותו ובסמכותו להוביל את העסק אל מרומי ההצלחה או להצעידו, אחר כבוד, לחשכת הכישלון.
    • מי אני בכלל? -
    איך אתה מגדיר את עצמך ואיך היית מעוניין להיות מוגדר ומזוהה ע"י הסביבה?
    כל אדם מגדיר את עצמו ומוגדר בהתאם לתפיסותיו את עצמו, ולתפיסת האחרים אותו. עובד שכיר מוגדר (מבחינת העסק במקרה הטוב) ע"י סביבתו ומזוהה עם התפקיד אותו הוא ממלא. הרופא מזהה עצמו ומזוהה ע"י סביבתו כמומחה לטיפול בחולים. עובד מוסך תופס עצמו ונתפס כמומחה בטיפול במכוניות. בעל העסק להבדיל מגדיר עצמו ומוגדר דרך העסק אותו הוא מוביל. מנהל מרפאה פרטית (שהוא גם רופא) מזוהה לחלוטין עם המרפאה. מרפאה טובה -הוא מוצלח כרופא . מרפאה כושלת - הוא רופא לא מוצלח.ישנם עובדי מוסך מוצלחים במוסכים כושלים. בעל המוסך תמיד יהיה מוצלח/או לא מוצלח כמו המוסך שלו. היזם הוא העסק.
    • סיכון מול סיכוי -  
    כמה אתה מוכן לסכן תמורת הסיכוי להצליח?
    העובד השכיר מבצע עבודה במהלך החודש ותמורתה הוא מקבל שכר קבוע (לא תמיד עם קשר ליכולת של העסק לתת). תמורת הסיכון הנמוך והיציבות היחסית, משלם העובד השכיר בסיכוי נמוך לפרוץ עם העסק ולהתעשר. העצמאי מקבל את מה שהעסק מסוגל לתת. הוא נושא בסיכון, לוקח את ההלוואות תלוי בחסדי העסק ולכן חלק ניכר מההצלחות והרווחים ראוי שיגיעו אליו.תמורת הסיכונים שהוא לוקח והאפשרות שיצא בלא כלום קיים אצל היזם העצמאי הסיכוי לפרוץ קדימה ולהרוויח המון ביחד עם העסק. 
    • איך עושים? מה עושים? ולמה? -
    במה תרצה להתמקד? באיך עוברים את הדרך או בהחלטות לאן הולכים ומתי?
    העובד השכיר מתמקד בדרך הנכונה בה הוא אמור לבצע את תפקידו. איך לבצע את המשימות שלי? את תפקידי? הוא שואל. היזם מתעמק "במה", בצעדים שעליו לבצע על מנת לחזק את העסק ולהוביל אותו לקראת צמיחה והצלחות. מה צריך לעשות? למה לעשות? ומתי?
    • הגדרת התפקיד –
    התמחות והתעמקות בתפקיד אחד או ריבוי של מטלות ותפקידים?
    עובד שכיר מתמחה מתעמק ומבצע תפקיד ספציפי ומוגדר לשמו הוא נשכר. היזם מחויב לדלג בין מטלות ותפקידים מרובים. עם הזמן שעובר צובר השכיר עוד ידע ועוד ניסיון בביצוע התפקיד. בעל העסק מתמקד בהצלחת העסק. היזם אמור לוודא שהעסק יצליח ומתוקף כך יש לו עשרות תפקידים מגוונים ושונים במהותם ובאופיים. עובד שכיר מתמקד בביצוע מיטבי של תפקידו -  כמוכר, משווק, מנהל כספים, יצרן, נותן שירות. היזם אמור לבצע כל אחד מתפקידים אלו בעצמו או לפחות להבין ולהכיר כל אחד מהתפקידים הללו ברמה סבירה.
    • מי בעל הבית?
    את מי תעדיף לרצות ובשביל מי תעדיף לעבוד? בשביל בעל הבית או בשביל הלקוחות?
    בעל הבית של העובד השכיר הוא בעל העסק או החברה בה הוא מועסק (ישירות מול בעל העסק או בתיווך מנהלי משנה). היזם? בעלי הבית של היזם הם הלקוחות. מולם הוא מתייצב שעה אחרי שעה. את שביעות רצונם שלהם הוא מבקש. הם משלמים לו ותמורת התשלום הם תובעניים לפעמים הרבה יותר מבעל הבית.
    • חשיפה אישית
    עד כמה גדולה הנכונות לחשוף את חייך ולעמוד במרכז הבמה?
    עסק שמבקש למכור חייב חשיפה. חשיפה ללקוחות חשיפה לעולם. העובד השכיר, בתחום השיווק למשל, חושף את העסק על יתרונותיו. כאמור היזם, בעל העסק הוא העסק והעסק זה הוא. ולכן חשיפת העסק משמעותה חשיפת היזם על יתרונותיו ופעמים רבות גם חסרונותיו.

המאפיינים בסקירה זו מתייחסים בעיקר לעסקים קטנים. בחברות גדולות יותר המאפיינים של ההנהלה הבחירה דומים לעיתים למאפיינים של יזם. מבחינת מכלול הסיכונים והסיכויים, מבחינת ריבוי התפקידים, האחריות והסמכות המטלות עליו ועוד. ויחד עם זאת אין מה להשוות את רמת הזהות וההזדהות של אף מנכ"ל בחברה עם ההזדהות של היזם עם העסק אותו הוא בנה במו שתי ידיו.

רן שותף בחברת ביזנס360. חברה שמטרתה, לסייע ליזמים ובעלי עסקים בתחילת דרכם. business360  תומכת בבעלי עסקים בנושאים כמו; מימון, ניהול כספים, שיווק, תכנון ועוד. 
רן בעל תואר בחשבונאות ומנהל עסקים שימש כחשב בחברה ציבורית גדולה. הוא בקיא בניהול כספים, השקעות, גיוס הון ונושאים רבים נוספים הקשורים להקמת וניהול עסקים.




מאמרים חדשים מומלצים: 

חשבתם שרכב חשמלי פוטר מטיפולים? תחשבו שוב! -  מאת: יואב ציפרוט מומחה
מה הסיבה לבעיות האיכות בעולם -  מאת: חנן מלין מומחה
מערכת יחסים רעילה- איך תזהו מניפולציות רגשיות ותתמודדו איתם  -  מאת: חגית לביא מומחה
לימודים במלחמה | איך ללמוד ולהישאר מרוכז בזמן מלחמה -  מאת: דניאל פאר מומחה
אימא אני מפחד' הדרכה להורים כיצד תוכלו לנווט את קשיי 'מצב המלחמה'? -  מאת: רזיאל פריגן פריגן מומחה
הדרך שבה AI (בינה מלאכותית) ממלאת את העולם בזבל דיגיטלי -  מאת: Michael - Micha Shafir מומחה
ספינת האהבה -  מאת: עומר וגנר מומחה
אומנות ברחבי העיר - זרז לשינוי, וטיפוח זהות תרבותית -  מאת: ירדן פרי מומחה
שיקום והעצמה באמצעות עשיה -  מאת: ילנה פיינשטיין מומחה
איך מורידים כולסטרול ללא תרופות -  מאת: קובי עזרא יעקב מומחה

מורנו'ס - שיווק באינטרנט

©2022 כל הזכויות שמורות

אודותינו
שאלות נפוצות
יצירת קשר
יתרונות לכותבי מאמרים
מדיניות פרטיות
עלינו בעיתונות
מאמרים חדשים

לכותבי מאמרים:
פתיחת חשבון חינם
כניסה למערכת
יתרונות לכותבי מאמרים
תנאי השירות
הנחיות עריכה
תנאי שימוש במאמרים



מאמרים בפייסבוק   מאמרים בטוויטר   מאמרים ביוטיוב